Followers

Wednesday 8 August 2012

~MeRaiH RaMadHan & QiaMuLLaiL~

Sembilan belas hari dari bulan Ramadhan sudah pun berlalu. Sudahkah kita memaksimumkan amalan untuk memanfaatkan bulan yang lebih mulia dari sebelas bulan lainnya? Sungguh sangat merugi bagi orang yang menyia-nyiakan bulan Ramadan.

Dalam sebuah riwayat, Allah Ta'ala menciptakan waktu-waktu istimewa dalam skala waktu yang tertentu. Dalam satu hari, ada waktu yang diistimewakan oleh Allah iaitu sepertiga malam yang terakhir. Dari Abu Hurairah, Rasulullah (saw) bersabda yang bermaksud:-

"Rabb kita tabaroka wa ta'ala turun setiap malam ke langit dunia hingga tersisa sepertiga malam terakhir, lalu Dia berkata: 'Siapa yang berdoa pada-Ku, aku akan memperkenankan doanya. Siapa yang meminta pada-Ku, pasti akan Kuberi. Dan siapa yang meminta ampun pada-Ku, pasti akan Ku ampuni'."
(Riwayat Bukhari no. 6321 dan Muslim no. 758)


Dalam satu minggu ada waktu yang diistimewakan Allah Ta'ala, iaitu hari Jumaat. Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW bersabada:-

"Sebaik-baik hari yang matahari terbit padanya adalah hari Jumaat; pada hari ini Adam as diciptakan, pada hari ini (Adam Alaihissalam) dimasukkan ke dalam syurga, dan pada hari ini pula ia dikeluarkan dari syurga. Dan tidaklah kiamat akan terjadi kecuali pada hari ini."
(Riwayat Muslim, no. 854)

Dalam satu bulan pun ada beberapa hari yang diistimewakan Allah Ta'ala, iaitu tiga hari (15, 16, 17) setiap bulannya. Didalamnya kita disunnahkan untuk berpuasa. Dari Abdullah bin 'Amr, Rasulullah (saw) bersabda:

"Puasalah tiga hari dari setiap bulan. Sesungguhnya amal kebajikan itu ganjarannya sepuluh kali lipat, seolah ia seperti berpuasa sepanjang masa."
(Riwayat Bukhari, Muslim, Abu Dawud, dan an Nasai)

Dalam satu tahun ada satu bulan yang dimuliakan Allah Ta'ala. Didalamnya diturunkan Al-Quran untuk pertama kalinya. Di dalamnya pintu Syurga dibuka dan pintu Neraka ditutup. Didalamnya segala amal ibadah akan dilipatgandakan. Di dalamya jika kita panjatkan, maka akan diijabah. Tiada lain bulan tersebut adalah bulan Ramadan. Ya bulan yang kini kita sedang kita rasakan.

Sungguh beruntung bagi kita yang diberikan kesempatan untuk beribadah di dalam bulan Ramadan. Dalam sebuah riwayat, bahwa salah satu pintu surga ada yang bernama Ar-Rayan. Dalam hadist lain Rasulullah SAW bersabda:

"Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan kerana iman dan mengharapkan pahala Allah maka diampuni dosanya yang terdahulu."
(Riwayat Bukhari)

Dan pintu tersebut dikhususkan untuk orang- orang yang berpuasa. Selain itu, sesuai dengan akhir firman Allah la'allakum tattaquun. Sehingga hasil akhir dari puasa adalah meraih gelar taqwa. Semoga Ramadhan kali ini akan menjadi sarana yang paling istimewa untuk diri kita supaya termasuk dalam golongan orang-orang yang bertaqwa.

Bagaimana tidak? Hari demi harinya, jam demi jamnya, minit demi minitnya, detik demi detiknya menjadi waktu yang sangat istimewa dan sangat rugi jika kita melewatkannya. Begitupun dengan Nabi dan para sahabatnya. Mereka tidak pernah melakukan di bulan Ramadan, kecuali amalan ibadah kepada Allah Ta'ala.

Kecintaan mereka terbukti dari kesedihan mereka ketika akan berpisah dengan bulan Ramadhan. Seakan mereka ingin setiap bulan itu adalah bulan Ramadan. Selain itu terbukti dari doa yang mereka amalkan 'Allahumma baarik lanaa Rajaaba wa Sya'baana wa ballighnaa Ramadhan.' Makna dari doa tersebut tiada lain adalah rasa harap akan jumpa dengan bulan Ramadan.

Tahukah anda, malam adalah waktu yang dahsyat dan menakjubkan?

Malam adalah waktu yang ditaburi seribu keberkatan dan kemuliaan. Disebalik dengkuran kebanyakan manusia yang lena dibuai mimpi, ramai juga yang berjaya mencapai pencerahan jiwa dan merasai puncak kemanisan iman. Dahsyatnya Qiamullail menyingkap rahsia di sebalik kedahsyatan hikmah, keberkatan dan kemualiaan yang diberikan Allah pada waktu malam khususnya bagi umat Islam.

Wahai sahabat2 yang dirahmati Allah sekalian, mari kita sama2 memperbanyakkan amalan2 di waktu sepertiga malam. Mudah-mudahan Allah memberkati segala amalan yang dilakukan dan mendapat ganjaran yang tinggi disisi Nya. INSYAALLAH...




SEBAB YANG MEMUDAHKAN BANGUN QIAMULLAIL
  • Sebab zahir
    • Tidak terlalu banyak makan dan minum, kerana banyak makan dan minum menggalakkan tidur dan memberatkan qiam
    • Tidak memberatkan badan di siang hari dengan kerja yang memenatkan badan dan menyebabkan stress, ia akan menggalakkan tidur
    • Jangan abaikan melakukan qailulah di siang hari kerana ia merupakan sunnah yang dapat membantu melakukan qiamullail
    • Tidak melakukan dosa di siang hari, ia akan mengeraskan jiwa dan menghalang berlaku sebab-sebam yang membawa kerihatan
  • Sebab-sebab batin
    • Selamatkan hati daripada hasad dengki terhadap mukmin, melakukan perkara bid`ah, angan-angan duniawi, ia tidak akan memudahkan bangun malam
    • Hidupkan perasaan takut dalam, jangan panjang angan-angan, berfikir tentang kegawatan akhirat, bayangkan azab neraka, semuanya akan menghilangkan keinginan tidur
    • Mempelajari keistimewaan qiamullail dengan mendengar ayat-ayat Quran, hadis dan athar sahabat
    • Cintakan Allah dan kuatkan iman bahawa dalam qiamnya dia tidak bercakap satu huruf kecuali bermunajat kepada Tuhannya dan Tuhannya pula melihatnya dan mengetahui apa yang tersirat didalam jiwa hambanya.

 رمضان كريم



No comments: