Followers

Saturday 10 November 2012

~ 9 SiTi ~


SITI KHADIJAH  - Beliau merupakan isteri Rasulullah SAW yang melahirkan anak-anak Rasulullah SAW, setia dan menyokong Rasulullah Saw walaupun ditentang hebat oleh kafir dan musyrik, menghantar makanan kepada Rasulullah Saw ketika baginda beribadat di Gua Hira’.

SITI FATIMAH – Anak Rasulullah Saw yang tinggi budi pekertinya, sangat kasih dan setia kepada suaminya, Saidina Ali walaupun Ali seorang yang miskin. Tidur berkongsikan bantal dan kadangkala berbantalkan lengan Ali. Rasulullah pernah berkata aku takkan maafkan kamu wahai Fatimah sehinggalah Ali memaafkan kamu.

SITI AISHAH – Beliau isteri Rasulullah Saw yang paling romantik. Sanggup berkongsikan bekas makanan dan minuman dengan Rasulullah. Di mana Rasulullah minum, di situlah beliau akan minum menggunakan bekas yang sama.

SITI HAJAR – Isteri Nabi Ibrahim yang patuh kepada suami dan suruhan Allah. Sanggup di tinggalkan oleh Nabi Ibrahim atas suruhan Allah demi kebaikan. Berjuang mencari air untuk anaknya, Nabi Ismail         (pengorbanan seorang ibu mithali).

SITI MARIAM – Wanita suci yang memang pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yang tinggi sehingga rahimnya di pilih Allah SWT untuk mengandungkan NAbi Isa.

SITI ASIAH – Isteri Firaun yang tinggi imannya dan tidak gentar dengan ujian yang dihadapinya daripada Firaun Laknatullah.

SITI AMINAH – Wanita mulia yang menjadi ibu kandung Rasulullah. Mendidik baginda menjadi insan mulia.

SITI MUTI’AH – Isteri yang patut di contohi dan di janjikan Allah syurga untuknya kerana setianya kepada suami, manjaga makan minum, menyediakan tongkat untuk di pukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati, berhias dengan cantik untuk tatapan suaminya sahaja.

SITI ZUBAIDAH – Wanita kaya dermawan yang menjadi isteri Khalifah Harun al-Rashid. Sanggup membelanjakan semua hartanya untuk membina terusan bagi kegunaan orang ramai dengan niat kerana Allah SWT.


Dan kita pula????? Apakah sumbangan kita terhadap Islam yang di cintai?? Fikir-fikirkan…



No comments: