Followers

Saturday 13 October 2012

~ MusLiMaH SeJaTi ~


Muslimah yang sejati telah mengisi ruang dadanya dengan kefahaman addin syariat yang telah dianutinya. Dia akan mengkaji ilmu dengan penuh ketekunan. Dia akan menghiasi diri dan jiwanya dengan budi pekerti yang luhur serta di tiangi dengan tonggak keimanan yang kental tanpa kegoyahan. Fitrah kasih sayang dan kelembutan terserlah di sanubarinya sehingga membuahkan kehalusan insaniah pada dirinya. Seandainya jiwa-jiwa tersebut dipupuk dan dibelai dengan kalam addin yang syumul, muslimah sejati ini akan menghiasi taman-taman jannah di akhirat nanti.

Alangkah indahnya jika di dunia ini dihiasi dengan muslimah solehah yang berpegang teguh dengan tali agama Allah dan sering menghiasi bibirnya dengan berzikrullah. Muslimah solehah bagaikan kuntuman mawar yang sedang mekar menceriakan suasana dengan penuh girang dalam peliharan Ar-Rabb. Personalitinya bagaikan kiambang bertaut setelah biduk berlalu kerana segala cabaran dan dugaan yang mendatang akan ditempuhinya dengan bekalan iman dan ilmu di dadanya. Tutur katanya yang lahir dari keikhlasan jiwa yang bersih menghasilkan tindak tanduk yang berteraskan syariat Islamiyyah yang menyejukkan qalbu yang memandang, bagaikan titisan embun pagi yang dingin sehingga menjadi suri teladan generasi mendatang.

Muslimah yang sejati bukanlah dilihat dari kecantikan dan keayuan paras wajahnya tetapi dilihat dari kecantikan dan ketulusan hatinya yang tersembunyi di sebaliknya. Muslimah sejati juga bukanlah dilihat dari sebanyak manakah sumbangannya kepada agama tetapi dilihat dari segi keikhlasannya dalam menyumbang kea rah kebaikan. Muslimah sejati bukanlah dilihat dari  selembut mana lantunan suaranya akan tetapi dilihat sejauh mana bicaranya dalam menyebarkan agama Allah. Muslimah sejati sering bersyukur dan redha dengan segala apa yang dikurniakan Allah dalam hidupnya.

Ya Allah…jadikanlah kami para muslimah yang sejati, yang dapat menyumbang serba sedikit perjuangan dalam agamamu. Jadikanlah kami para syuhada dan jadikanlah kami salah seorang bidadari di Firdausi nanti…perkenankanlah doaku ini..amiin ya rabbal a’lamin..


2 comments:

Unknown said...

assalamualaikum...terimah kasi sbb post ayat2 yg indah itu..ia amat baik kpd ssorg yg kurang pengetahuan seperti sy..sya suka,ia mnambah pengetahuan yg baik.

Unknown said...

terima kasih artikelnya sngt bermnfaat sekali,..
salam,.
Produsen Mukena Prada